فروشگاه دیبازر | عسل طبیعی | زعفران | محصولات ارگانیک | وارد شوید | ثبت نام کنید

بهترین روش کاشت و پرورش “زعفران” و ارزش درمانی آن

دسته‌بندی: زعفران , وبلاگ
تاریخ: 6 شهریور 1399
بازدید: 30 views
کشت زعفران

بهترین روش کاشت و پرورش “زعفران” و ارزش درمانی آن

خلاصه محتوا : زعفران یکی از چاشنی دهنده های غذا می باشد که ارزش درمانی بسیار بالایی هم نیز دارد. شما باید به خوبی با بهترین روش کاشت و پرورش زعفران آشنایی داشته باشید تا از این طریق تمامی فواید درمانی آن حفظ شود. بسیاری از افراد برای اینکه خواص درمانی این گیاهی دارویی را افزایش دهند ترکیبی از عسل و زعفران را میل می کنند.

زعفران یکی از چاشنی دهنده های غذا می باشد که ارزش درمانی بسیار بالایی هم نیز دارد. شما باید به خوبی با بهترین روش کاشت و پرورش زعفران آشنایی داشته باشید تا از این طریق تمامی فواید درمانی آن حفظ شود. بسیاری از افراد برای اینکه خواص درمانی این گیاهی دارویی را افزایش دهند ترکیبی از عسل و زعفران را میل می کنند تا بیشتر بیماری ها و مشکلاتی که دارند را درمان نمایند.

زعفران یکی از گیاهان چند ساله می باشد که غلاف آن به رنگ قهوه ای است. این گیاه دارای یک ساقه و شش برگ می باشد که رنگ آن بنفش است. همچنین باید بدانید که ۳ رشته کلاله قرمز رنگ هم درون آن وجود دارد که این بخش مهمترین بخش آن به شمار می رود. شما باید برای پرورش دادن این گیاه دارویی به خوبی با بهترین روش کاشت و پرورش زعفران آشنایی داشته باشد که در ادامه مراحل آن را به تفکیک بیان می کنیم.

 

کشت زعفران

بهترین روش کاشت و پرورش زعفران

 

بهترین روش کاشت و پرورش زعفران و مراحل آن :

یکی از مهمترین و اصلی ترین نکاتی که در مورد بهترین روش کاشت و پرورش زعفران باید بدانید این است که باید آن را در ماه های مرداد تا مهر بکارید. در واقع باید بدانید آب و هوایی که برای کاشت این گیاه دارویی باید وجود داشته باشد معتدل است. این گیاه از آن دسته گیاهان گرمسیری می باشد که در نقاط گرم و خشک رشد بهتری دارد. اما در برخی از مواقع هم امکان دارد در شرایط دیگری رشد داشته باشد که به عنوان مثال در شهر همدان هم این گیاه رشد نتیجه بخشی را به دست آورده است.

دوره فعالیت و بیداری زعفران در ماه های آبان تا اردیبهشت می باشد و باید بدانید در فصل تابستان پیاز درون زعفران هیچ فعالیتی ندارد.  دقت داشته باشید که برای کاشتن زعفران آن دسته از زمین هایی که گرم و خشک هستند اصلا مناسب نمی باشند. برخی از مهمترین مراحلی که زمان کاشت این گیاه دارویی باید به آن توجه داشته باشید عبارت است از :

  1. تهیه زمین :

یکی از مراحلی که در مورد بهترین روش کاشت و پرورش زعفران باید از آن اطلاع داشته باشید این است که زمین مناسبی را برای کاشت این گیاه دارویی آماده کنید. برای اینکه زمین را آماده کشت زعفران نمایند در زمستان و یا پاییز آن را به خوبی شخم می زنند. اما برخی از زمین هایی که شرایط مناسبی ندارد و به تراکتور هم دسترسی نخواهند داشت بهتر است در پایان بهار و یا اوایل تیرماه شخم زمین انجام شود. کودهای حیوانی ویژه و خاصی باید به آن زمین دهند تا شرایط کاشت زعفران در آن زمین آماده شود. شخم زدن این زمین ها باید به صورت عمیق انجام شود.

 

کشت زعفران

بهترین روش کاشت و پرورش زعفران

 

  1. خاک مناسب :

یکی از مراحل دیگری که زمان کاشت زعفران باید به آن دقت داشته باشید این است که از خاک مناسبی استفاده نمایید. خاکی که برای کاشت زعفران مناسب است شنی رسی می باشد که مقدار کمی آهک هم درون آن وجود دارد. زمینی که شما می خواهید برای کاشت زعفران انتخاب کنید باید چندین سال زعفران درون آن نکاشته باشند و هیچ علف هرزی و … در آن وجود نداشته باشد.

  1. زمان مناسب جهت کاشت زعفران :

از دیگر نکاتی که در مورد مراحل بهترین روش کاشت و پرورش زعفران وجود دارد این است که زمان مناسبی را برای کاشت زعفران انتخاب کنید. بهترین زمان کاشت به طور معمول از مرداد تا مهر می باشد. بعد از اینکه شما در این زمین زعفران خود را کاشتید دیگر نیازی نیست سال های بعد هم اقدام به کاشت زعفران نمایید. پیاز زعفران در زمین به مدت ۴ تا ۷ سال می ماند و در برخی از مواد هم امکان دارد این پیاز تا ۱۰ سال روی زمین باقی بماند.

  1. عملیات کاشت پیاز زعفران :

برای کاشت این گیاه دارویی به وسیله بیل چاله هایی که مخصص است یک ردیف را در می آوردند و ۳ یا ۱۵ عدد از پیازهای زعفران را درون آن قرار می دهند. زمانی که آنها را می کارید دقت داشته باشید که پیازها باید رو به بالا باشد و آنها را هم در عمق ۱۵ الی ۲۰ سانتی متر باید بکارید. این روش کمک می کند که پیازها در زمستان از یخبندان و سرمایی که وجود دارد حفظ شوند. همچنین آنها رد تابستان هم از گرمازدگی حفظ می شوند. شما برای کاشت زعفران به ۴ و یا ۵ نفر نیرو نیاز دارید. یکی از آنها باید به وسیله بیل چاله ها را در بیاورد و دو نفر دیگر هم به صورت دسته بندی های ۳ یا ۵ تایی پیازهایی که قابل کشت هستند را انتخاب کنند.

 

زعفران دیبازر

بهترین زعفران سرگل و نگین دیبازر

 

برای اینکه بهترین روش کاشت و پرورش زعفران را انتخاب کنید بهتر است تعداد نفرات تان بالاتر باشد و نفر چهارم هم بتواند پیازها را درون چاله ها بگذارد. این روش به همین صورت ادامه پیدا می کند تا تمامی چاله ها به وسیله پیاز زعفران پر شود. سپس به وسیله بیل باید آن سطح مزرعه را که مسطح نمی باشد را به خوبی صاف و فشرده سازند. در این صورت پیازها به خاک چسبیده می شوند و رشد بهتری خواهند داشت. زمین را تا زمانی که آبیاری پاییز فرا برسد باید رها کنید. پیش از اینکه آبیاری زمین را شروع کنید بهتر است ۱۰ الی ۲ تن کود حیوانی که پوسیده است را روی زمین پخش کنید. دقت داشته باشید که روی شیارها را بعد از کاشت زعفران به خوبی با ماله بپوشانید.

  1. مقدار و نوع پیاز زعفران :

اگر شما می خواهید بهترین روش کاشت و پرورش زعفران را انجام دهید باید زمان خرید پیاز زعفران دقت بسیار زیادی داشته باشید که بهترین نوع آنها را تهیه کنید. بادی پیاز زعفران شاداب، سالم و درشت باشد، همچنین دقت داشته باشید که هیچ بیماری درون آن نباید وجود داشته باشد. شما باید پوست های اضافی آن را از پیاز جدا کنید و به خوبی هر یک را درون زمین بکارید. تنها باید به سالم بودن آن زمان خرید دقت داشته باشید تا رشد خوبی داشته باشد.

دیدگاه‌ها

ما در آپارات هستیم

دیبازر

ما در شبکه های اجتماعی

دیبازر

پرسش از ما

چنانچه در این زمینه (عسل و زعفران) سوالی دارید میتوانید آن را در بخش نظرات بیان فرمایید.

۰۹۳۶۴۵۰۰۶۸۳
با ما در تماس باشید

فروشگاه اینترنتی دیبازر، در زمینه آموزش ، سلامت و فروش محصولات طبیعی و ارگانیک فعالیت می نماید. عسل های طبیعی و زعفران دستچین شده از بهترین محصولات ما هستند که به صورت تضمینی به فروش می رسد. مقالاتی که در سایت دیبازر برای شما ارائه شده است، شما را در انتخاب صحیح و مناسب کمک میکند.
تمامی حقوق این سایت متعلق به تیم دیبازر می باشد.
Copyright © 2020 Dibazar