فروشگاه دیبازر | عسل طبیعی | زعفران | محصولات ارگانیک | وارد شوید | ثبت نام کنید

ساکارز عسل چیست و میزان آن چقدر است ؟

دسته‌بندی: عسل , وبلاگ
تاریخ: 7 بهمن 1399
بازدید: 362 views
ساکاروز

ساکارز عسل چیست و میزان آن چقدر است ؟

هر زمان که از عسل طبیعی و یا غیر طبیعی صحبت می شود، این پرسش هم مطرح می گردد که ساکارز عسل چه مقدار و چند است. ساکارز را به عنوان قند می شناسند که نام علمی شکرها و قندهایی است که ما از آنها روزانه استفاده می کنیم. اما تفاوت قند ساکارز با قندهای دیگر در این است که، آن را تنها در شهر گل ها و گیاهان پیدا می کنند.

زمانی که زنبور عسل از گیاهان و شهد گل ها تغذیه می کند این نوع از قند را هم همراه خود به کندو می آورد و در آنجا ذخیره می سازد. البته که باید بدانید ساکارز عسل تنها قند موجود در این خوراکی نیست و قندهای دیگری مانند گلوکز و یا فروکتوز هم در این خوراکی بی نظیر وجود دارد. به طور کلی باید بدانید تنها ۳ الی ۱۰ درصد عسل را ساکارز تشکیل می دهد و مابقی قندهای دیگر می باشد.

ساکاروز

ساکارز عسل

ساکارز عسل طبیعی چقدر باید باشد ؟

یکی از مهمترین و اصلی ترین شاخصه هایی که در آزمایش عسل مورد بررسی قرار می گیرد مقدار ساکارز آن می باشد. در واقع این مسئله که مقدار ساکارز عسل چقدر است اهمیت بسیار زیادی دارد و رد بیشتر آزمایش های مربوط به عسل این مورد هم اهمیت زیادی دارد که آن را بررسی می کنند. مقدار این ماده در شهد گل ها و گیاهان بسیار کم می باشد که به همین دلیل پایین بودن مقدار ساکارز در عسل نشان نشان دهنده طبیعی بودن آن عسل به شمار می رود. تست ساکاروز به این دلیل انجام می گردد که محققان مطمئن شوند عسل، به وسیله شهد گل ها و یا گیاهان تولید شده است، یا اینکه به زنبور تغذیه مصنوعی داده اند. بسیاری از زنبورداران برای اینکه هرچه سریعتر عسل تولید شود به زنبورها خوراکی های دیگری که می دهند که عسل تولید شده آنها ساکارز ندارد.

مقدار استاندارد ساکارز عسل در کشورهای متنوع مختلف است و هر کشوری رقمی را برای وجود این ماده تعین کرده است. به عنوان مثال باید بدانید کشور آمریکا تنها ۵ درصد میزان مجاز این ماده در عسل طبیعی را تشخیص داده است. این مسئله در حالی است که اتحادیه اروپا این رقم را ۷ درصد می داند. استانداردهایی که در کشور ایران وجود دارد هم مقدار مشخص شده آن را ۵ درصد تعیین کرده است. آن دسته از عسل هایی که زیر ۵ درصد ساکارز درونشان وجود دارد به عنوان عسل طبیعی شناخته می شوند و به فروش می رسند. آن دسته از عسل هایی هم که ریز ۳ درصد ساکارز داشته باشند به عنوان عسل مرغوب شناخته می گردند.

ساکاروز2

ساکارز عسل

ساکارز عسل به چه فاکتورهایی بستگی دارد ؟

متاسفانه بسیاری از افراد آگاهی کمی در مورد ساکارز عسل دارند و بالا بودن آن را نشانه غیر طبیعی بودن و یا پایین بودن آن را هم نشانه طبیعی بودن عسل می دانند. در حالی که باید بدانید این باور بسیار اشتباه است و نباید به آن اعتقاد داشته باشند. ساکارز درون عسل علاوه بر اینکه به طبیعی بودن و یا نبودن عسل بستگی داشته باشد به فاکتورهای زیاد دیگری هم بستگی دارد که آنها عبارت هستند از :

  1. منبع و مکان شهد :

منبع شهد یکی از مهمترین و اصلی ترین عوامل تاثیر گذار روی ساکارز عسل به شمار می رود. این مسئله که زنبور از چه گل ها و یا گیاهانی تغذیه کرده است تاثیر زیادی روی ساکارز درونی عسل دارد. به طور مثال باید بدانید گیاهان گشنیز و یا گون به طور کلی ساکار پایینی دارند و به همین دلیل است که عسل تولید شده از این گیاهان تنها ۱ درصد ساکارز دارد. از طرفی دیگر عسل هایی که با شهد کنار به وجود می آیند ساکارز بسیار بالاتری دارند که درصد آن بالای ۷ تا ۱۰  می باشد. مکان شهد هم عامل بسیار مهمی است و بسته به اینکه زنبورها در چه مکان و منطقه ای باشند درصد ساکارز آنها هم بالا و پایین می رود. در برخی از موارد امکان دارد ساکارز دو کندو در کنار یکدیگر با هم تفاوت داشته باشند.

  1. زمان ماند عسل :

زمان ماند عسل از دیگر فاکتورهای مهمی می باشد که روی ساکارز عسل تاثیر بسیار زیادی دارد. در عسل یک آنزیمی وجود دارد که نام آن دیاستاز می باشد، این آنزیم ساکارز را به گلوکز و یا فروکتوز تبدیل می کند. به همین دلیل باید بدانید هر چه که عسل بماند ساکارز درونی آن کاهش پیدا می کند. به عنوان مثال عسل تولید شه از گیاه کنار که ساکارز آن ۷ درصد است امکان دارد بعد از ۹ ماه ساکارز درون آن به ۴ درصد هم برسد.

  1. حرارت :

همه ما به خوبی می دانیم با حرارت دادن عسل بسیاری از ویتامین ها و آنزیم های درونی آن به طور کلی از بین می رود. اما با این حال بسیاری از زنبورداران برای اینکه از شکرک زدن آن جلوگیری کنند امکان دارد که آن را حرارت دهند. حرارت دادن عسل تنها آنزیم ها و ویتامین های درون عسل را از بین نمی برد. بلکه درصد ساکارز را هم پایین تر می آورد. به همین دلیل باید بدانید حرارت هم از دیگر نشانه ها و عوامل پایین آمدن ساکارز درونی عسل می باشد.

ساکاروز3

ساکارز عسل

آیا از روی ساکارز عسل می تواند به طبیعی بودن آن پی برد ؟

 در پاسخ به این سوال باید بگوییم که خیر نمی توانید از روی ساکارز درونی عسل به طبیعی بودن آن پی ببرید. اگرچه یکی از مهمترین معیارهای تشخیص دادن عسل خوب همین ساکارز درونی آن می باشد، ولی باید بدانید این معیار به تنهایی کافی نمی باشد. همانطور که بیان نمودیم درصد ساکارز به عوامل بسیار زیادی بستگی دارد که یکی از مهمترین این عوامل شهد گل ها می باشد. متاسفانه امروزه بسیار یاز زنبورداران تغذیه غیر طبیعی به زنبورها می دهند و همین امر موجب شده است عسل های بی کیفیتی در بازار وجود داشته باشند که شما آنها را نباید خریداری کنید. شما تنها باید از فروشنده ای که معتبر می باشد و سال های زیادی است در این زمینه تخصص دارد عسل مورد نظر خود را خریداری کنید.

دیدگاه‌ها

ما در آپارات هستیم

دیبازر

ما در شبکه های اجتماعی

دیبازر

پرسش از ما

چنانچه در این زمینه (عسل و زعفران) سوالی دارید میتوانید آن را در بخش نظرات بیان فرمایید.

۰۹۳۶۴۵۰۰۶۸۳
با ما در تماس باشید

فروشگاه اینترنتی دیبازر، در زمینه آموزش ، سلامت و فروش محصولات طبیعی و ارگانیک فعالیت می نماید. عسل های طبیعی و زعفران دستچین شده از بهترین محصولات ما هستند که به صورت تضمینی به فروش می رسد. مقالاتی که در سایت دیبازر برای شما ارائه شده است، شما را در انتخاب صحیح و مناسب کمک میکند.
تمامی حقوق این سایت متعلق به تیم دیبازر می باشد.
Copyright © 2020 Dibazar