فروشگاه دیبازر | عسل طبیعی | زعفران | محصولات ارگانیک | وارد شوید | ثبت نام کنید

خواص زعفران را بهتر بشناسیم

دسته‌بندی: زعفران , وبلاگ
تاریخ: 28 تیر 1399
بازدید: 53 views
قیمت-زعفران

خواص زعفران را بهتر بشناسیم

درمان اختلال خواب با زعفران

به گزارش پایگاه خبری ساینس دیلی، در این مطالعه ۶۳ داوطلب ۱۸ تا ۷۰ ساله‌ که از بی‌خوابی و اختلال خواب رنج می‌بردند، مورد بررسی قرار گرفتند. این افراد هر شب قبل از خواب قرص خواب استفاده می‌کردند. دانشمندان از آنان خواستند به مدت ۲۸ روز، روزانه ۱۴ میلی‌گرم عصاره زعفران مصرف کنند وبعضی نیز دارونما مصرف کردند. نتایج تحقیقات نشان داد در داوطلبانی که از عصاره زعفران استفاده کردند،‌ اختلال خواب به طور کامل برطرف شد. درمان اختلال خواب با زعفران

طبق این تحقیقات، این روش هیچ عارضه جانبی به همراه ندارد و معمولا اثرات مثبت آن ۷ روز پس از شروع مصرف دیده می‌شود.
هنوز دلیل تاثیر زعفران بر کیفیت خواب مشخص نیست و نیازمند مطالعات بیشتر است. برخی از خواص دیگر زعفران عبارتند از:
♥ پوست را روشن می‌کند و برای از بین بردن جای جوش و اکنه مفید است.
♥ فولیکول‌های مو را تقویت کرده و از ریزش مو جلوگیری می‌کند.
♥ ضد اضطراب و افسردگی است.
♥ قاعدگی را منظم می‌کند.
♥ در درمان کبد چرب موثر است.
♥ منجر به افزایش بینایی و سلامت چشم می‌شود.
♥ به دفع سنگ کلیه کمک می‌کند.
♥ باعث بهبود عملکرد دستگاه گوارش و معده می‌شود.

زعفرانزعفران

تقویت سیستم ایمنی و مقابله با کرونا با زعفران

دکتر علیرضا عباسیان در گفت‌وگو با ایسنا، ‌ ضمن اشاره به اینکه هیچ راهی مانند رعایت نکات بهداشت فردی نمی‌تواند در جلوگیری از انتقال بیماری‌های واگیر موثر باشد، افزود: البته می‌توانیم با مصرف برخی مواد غذایی سعی کنیم سیستم ایمنی بدن را برای مقابله با بیماری‌ها تقویت کنیم. خواص زعفران را بهتر بشناسیم

دکتر علیرضا عباسیان گفت: به عنوان مثال دمنوش‌های طبیعی تهیه شده در منازل یکی از خوراکی های موثر است. مصرف خیسانده تخم بالنگ و بارهنگ در آب و گلاب به همراه کمی زعفران، ‌ یکی از دمنوش‌های موثر خواهد بود. برای تهیه این دمنوش باید سه چهارم لیوان آب، یک چهارم لیوان گلاب و یک قاشق چایخوری تخم بالنگو را به همراه یک قاشق چایخوری تخم بارهنگ با یکدیگر مخلوط کرده و نیم ساعت صبر کنید تا بالنگو و بارهنگ به خوبی لعاب دهند. سپس سرِ قاشق چایخوری زعفران ساییده شده را به مواد قبلی اضافه کرده و دوباره هم بزنید؛ پس از آن می‌توانید دمنوش را با افزودن کمی عسل طبیعی آرام‌آرام بنوشید. این مقدار ۲ تا ۳ بار در روز برای بزرگسالان قابل تکرار و مفید است.
لازم به ذکر است که طبع بیماری کرونا ویروس جدید سرد است . لذا مصرف ادویه‌جات گرم مزاج که حجم بالایی از آنتی اکسیدان دارند مانند زعفران، زردچوبه، دارچین، زنجبیل و فلفل سیاه نیز موجب تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود، توصیه می گردد. خواص زعفران را بهتر بشناسیم

تأثیر زعفران بر درمان آلزایمر،افسردگی و اختلالات روانی

دکتر الهام خداوردی، رییس مرکز تحقیقات دارو رسانی هدفمند دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: بر اساس تحقیقات، زعفران در درمان افسردگی و کنترل آلزایمر و اختلالات روانی به اندازه داروهای رایج شیمیایی موثر است و یکی از اثرات مهم این دارو کاهش التهاب و ضخامت شبکیه چشم در بیماران مبتلا به رتینوپاتی دیابتی است.
وی با اشاره به طراحی و ساخت داروی کروسینا با استفاده از ماده موثر زعفران توسط محققان این مرکز اظهار کرد: خاصیت ضد افسردگی و شادی آوری از مهمترین ویژگی های این دارو به شمار می رود.
تأثیر زعفران بر درمان آلزایمر،افسردگی و اختلالات روانی
دکتر الهام خداوردی با بیان اینکه این دارو از سال ۹۴ با دریافت پروانه تولید وارد بازار شده است، خاطر نشان کرد: کروسین بعنوان یک مکمل دارویی دارای خاصیت ضد افسردگی و شادی آور است و در مطالعات بالینی اثرات بارز درمانی کروسین بر افسردگی، اضطراب و سلامت روانی بیمار در مقایسه با دارونما به اثبات رسیده است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد ضمن تاکید بر اینکه مطالعات بالینی مختلفی که در گذشته و حال بر روی زعفران و کروسین انجام شده خواص درمانی متعددی را برای این دارو به اثبات رسانده است، افزود: کروسینا از منشاء زعفران به دست می آید و اصلی ترین آنتی اکسیدان زعفران به شمار می رود و بسیاری از خواص درمانی زعفران به این جزء نسبت داده می شود .از جمله این خواص می توان به اثر درمانی آن در آلزایمر و بهبود حافظه، افزایش قوای بینایی در سالمندان، پیشگیری و درمان اختلالات شبکیه چشم در بیماران دیابتی، پیشگیری و کنترل سرطان، درمان اختلالات جنسی، کنترل و تنظیم قند خون اشاره کرد.

زعفران عامل پیشگیری از کاهش دید در پیری

بر اساس تحقیقات مرکز دانشگاهی آلمان ن در تنظیم کارکرد سلولهای بینایی موثر است و سلولهای بینایی را در مقابل آسیبها محافظت می کند و از پیشرفت بیماریهای چشم جلوگیری می کند و موجب احیای سلولهای آسیب دیده چشم می شود. زعفران در درمان اختلالات لکه زرد شبکیه که در سنین سالخوردگی ایجاد می شود موثر است. مصرف زعفران در رژیم غذایی از پیشرفت بیماریهای ژنتیک چشم جلوگیری می کند و به همین علت مصرف متعادل آن به سالخوردگان و افراد مبتلا به بیماری های چشم توصیه می شود.

زعفران

خواص ضد سرطانی زعفران:

زعفران خواص ضد سرطانی دارا می باشد و به عنوان یک داروی ضد تومور و جمع کننده رادیکالهای آزاد عمل می‌کند. بر اساس تحقیقات پزشکی ثابت شده است که مواد آنتی اکسیدان موجود در زعفران خواص ضد سرطانی دارا می باشند. بر اساس نتایج این بررسی بنظر می رسد که استفاده از زعفران، از بروز توالی های ژنی سرطان زا جلوگیری می کند و در ترمیم مولکول های دی ان ای آسیب دیده تاثیر بسزایی دارد. خواص زعفران را بهتر بشناسیم

مضررات مصرف بی رویه زعفران:

مصرف بی رویه زعفران مضر می باشد و باعث استفراغ، کاهش ضربان قلب، خون ریزی از بینی، خون ریزی از پلک ها و لب و موجب سر گیجه، بی حالی، زردی پوست و عوارض خطرناک دیگر می شود که این عواقب حتی می تواند منجر به مرگ شود.

مقدار مناسب و مجاز مصرف زعفران در ماه:

مصرف سه گرم زعفران برای هر نفر در ماه بسیار سالم و سودمند می باشد و مصرف بیش از ۵ گرم آن برای هر نفر در ماه مضر می باشد.
مصرف ۵ گرم زعفران “در یک وعده غذائی” ممکن است منجر به مرگ انسان گردد.
لذا برای یک خانواده ۴ نفری مصرف سه مثقال زعفران در ماه (تقریبا ۱۳٫۸گرم) در نوشیدنیها و غذاهای خوداکی، مطلوب و مفید می باشد.
زعفران را باید دور از نور و رطوبت نگهداری کرد زعفران را درظروف شیشه ای یا فلزی دربسته نگهداری نمایید. توجه داشته باشید اسانس زعفران قابل تبخیر شدن است، بنابر این درب ظرف زعفران را ببندید درصورت باز ماندن درب ظرف زعفران اثرات داروئی و کیفیت آن کاهش می یابد.

مصارف زعفران :

زعفران به مواد غذایی عطر و رنگ مخصوص می دهد و به همین جهت از زعفران در صنایع غذایی مانند سوسیس سازی، در شیرینی سازی مانند تهیه پودرهای کیک، در داروسازی مانند داروهای ضد افسردگی، در نساجی مانند رنگ کردن پارچه های ابریشمی، در تولید انواع نوشیدنی ها بعنوان طعم دهنده طبیعی و در صنایع لبنی و غیره استفاده می شود.

از بین بردن تیرگی ناشی از آفتاب سوختگی:

زعفران را در شیرپرچرب به مدت یک شب بخیسانید.بعد از این مدت با انگشت آن را ترکیب کنید و به پوست برنزه شده بزنید.این ترکیب به طرز موثری اثر آفتاب سوختگی را از بین می بردو همچنین درخشندگی رابه پوست باز می گرداند. خواص زعفران را بهتر بشناسیم

جوانسازی پوست:

از پاک کننده ها برای تمیز کردن پوست استفاده می کنید, اما اگر نوع طبیعی آن را ترجیح می دهید ,زعفران را با گلاب ترکیب کنید تا زمانی که رنگ زعفران با گلاب ترکیب شود و با یک پنبه تمام صورت را آغشته کنید.بعضی از خانم ها, زعفران را با آب گرم وان حمام خود, تر کیب می کنند.این کار پوست را برای مدت زمان طولانی تری از پیری حفظ می کند و پوست جوانی خود رابه مدت طولانی تری حفظ می کند.
رهایی از آکنه ها:
اگر پوست شما مستعد جوش و آکنه است از ترکیب زعفران و چند برگ ریحان برای رهایی از شر آکنه ها استفاده کنید.خاصیت ضد باکتریایی این ترکیب عفونت های ناشی از آکنه را از بین می برد.ماسک آماده شده را به صورت آکنه ای بزنید و اجازه دهید تا خشک شود و بعد با آب بشویید.اما شما با استفاده مداوم از این ترکیب می توانید اثر آن را بر روی آکنه ها ببینید.

مواد مغذی در زعفران

مواد مغذی در۱۰۰ گرم زعفران(۳٫۵ اونس):

انرژی۱٬۲۹۸ کیلوژول (۳۱۰ کیلوکالری)
کربوهیدرات‌ها۶۵٫۳۷ g
چربی۵٫۸۵ g
چربی اشباع۱٫۵۸۶ g
چربی تک‌اشباع‌نشده۰٫۴۲۹ g
چربی چنداشباع‌نشده۲٫۰۶۷ g
پروتئین۱۱٫۴۳ g
آب۱۱٫۹۰ g
ویتامین آ۵۳۰ IU
تیامین (ب۱)۰٫۱۱۵ میلی‌گرم (۹٪)
ریبوفلاوین (ب۲)۰٫۲۶۷ میلی‌گرم (۱۸٪)
نیاسین (ب۳)۱٫۴۶۰ میلی‌گرم (۱۰٪)
ویتامین C۸۰٫۸ میلی‌گرم (۱۳۵٪)
کلسیم۱۱۱ میلی‌گرم (۱۱٪)
آهن۱۱٫۱۰ میلی‌گرم (۸۹٪)
منیزیم۲۶۴ میلی‌گرم (۷۱٪)
فسفر۲۵۲ میلی‌گرم (۳۶٪)
پتاسیم۱۷۲۴ میلی‌گرم (۳۷٪)
سدیم۱۴۸ میلی‌گرم (۶٪)
روی۱٫۰۹ میلی‌گرم (۱۱٪)
سلنیم۵٫۶ μg
اسید فولیک۹۳ μg
ویتامین ب۶۱٫۰۱۰ mg
خاکسترg ۵٫۴۵

زعفران دیبازر

مصرف زعفران برای چه کسانی مضر است؟

میزان مجاز مصرف زعفران در هر ماه برای هر نفر ۳ گرم می‌باشد. این میزان برابر مصرف روزی ۰.۱گرم فران خواهد بود. رعایت سقف تعیین شده می‌تواند هره‌گیری حداکثری از خواص زعفران را به همراه داشته باشد. این  که مصرف بیش از پنجگرمآن در ماه برای هر فرد بدبوده و ممکن است عوارضی در پی داشته باشد. در مواردی که زعفران به عنوان دارو مصرف می‌گردد حداکثر مقدار مجاز یک گرم می‌باشد. م وجود «سافرانال» در زعفران (عطر دهنده زعفران) باعث سمیت آن در مصرف زیاد آن شده و عوارضی مانند سر درد، سرگیجه، بی‌حالی، استفراغ، اسهال خونی، خون‌ریزی رحم، خون‌ریزی بینی، لب و پلک‌ها را به همراه دارد و حتی در برخی موارد به مرگ منتهی می‌شود. مصرف زیاد زعفران علاوه بر موارد فوق باعث کاهش اشتها و اختلال حواس شده و برای کلیه‌ها نیز مضر است. خواص زعفران را بهتر بشناسیم

افرادی که شرایط زیر را دارند بهتر است از مصرف زعفران در حد مجاز نیز پرهیز نمایند:

افراد چاق یا دارای اضافه وزن: به دلیل اشتها آور بودن زعفران، مصرف مداوم آن برای این افراد افزایش وزن را در پی خواهد داشت. افرادی که مشکل تعریق کف دست دارند در صورت مصرف زعفران, میزان تعریق کف دست آنها بیشتر می‌شود. خانم‌های باردار در سه ماهه اول بارداری بایستی از مصرف زعفران خودداری کنند چرا که این‌کار ممکن است به جنین صدماتی وارد نموده و حتی سقط جنین را در پی داشته باشد. سه ماهه اول بارداری دوران تشکیل اندام‌ها بوده و از آن به دوران بحرانی بارداری یاد می‌شود. افرادی که به‌دلیل شرایط خاص تمایل دارند افسرده باشند، با توجه به خاصیت نشاط‌آوری زعفران، نباید آن‌را مصرف نمایند. در تحقیقات انجام شده قرص زعفران معادل داروهای شیمیایی درمان افسردگی نظیر ایمی پرامین و فلوکستین و سیتالوپرام اثر درمانی داشته است. البته عوارض داروهای شیمیایی را نیز ندارد. این اثرات درماتی به کروسین موجود در زعفران نسبت داده شده است.

دیدگاه‌ها

ما در آپارات هستیم

دیبازر

ما در شبکه های اجتماعی

دیبازر

پرسش از ما

چنانچه در این زمینه (عسل و زعفران) سوالی دارید میتوانید آن را در بخش نظرات بیان فرمایید.

۰۹۳۶۴۵۰۰۶۸۳
با ما در تماس باشید

فروشگاه اینترنتی دیبازر، در زمینه آموزش ، سلامت و فروش محصولات طبیعی و ارگانیک فعالیت می نماید. عسل های طبیعی و زعفران دستچین شده از بهترین محصولات ما هستند که به صورت تضمینی به فروش می رسد. مقالاتی که در سایت دیبازر برای شما ارائه شده است، شما را در انتخاب صحیح و مناسب کمک میکند.
تمامی حقوق این سایت متعلق به تیم دیبازر می باشد.
Copyright © 2020 Dibazar