فروشگاه دیبازر | عسل طبیعی | زعفران | محصولات ارگانیک | وارد شوید | ثبت نام کنید

روش دم کردن زعفران و ذخیره آن

دسته‌بندی: زعفران , وبلاگ
تاریخ: 26 مرداد 1399
بازدید: 215 views
دم کردن زعفران

روش دم کردن زعفران و ذخیره آن

زعفران خالص یکی از محبوب‌ترین ادویه‌ها در پخت و پز است و به دلیل خاصیت دلپذیری که دارد، باعث می‌شود طعم غذا شاد و خوشمزه شود. در حالی که خرید زعفران مرغوب ایرانی از اهمیت بالایی برخوردار است، نحوه دم کردن زعفران و ذخیره آن از اهمیت بیشتری برخوردار می‌شود. از آنجایی که زعفران قیمتی‌ترین ادویه در جهان است، مهم است که بهترین روش برای ذخیره این ادویه با ارزش را بیش از ۲ سال بدانید.

در این مطلب قصد داریم رازهایی در مورد نگهداری زعفران و مقدار آن را به شما بگوییم.

ذخیره زعفران: زعفران خشک

معمولاً زعفران را در مکان‌های خشک و خنک نگه دارید و از تابیدن مستقیم نور افتاب جلوگیری کنید. با این کار، کیفیت و عطر زعفران خالص حفظ می‌شود.

ذخیره زعفران: طرز تهیه و دم کردن زعفران

دم کردن زعفران هنری است که باید طی چند سال به آن تسلط یابد. زعفران با رایحه متمایز و رشته‌های قرمز عمیق خود، پردرآمدترین کالای دنیای ادویه‌ها است. زعفران بسیار مورد استفاده است و کاربرد دارویی آن قرنهاست که مورد توجه قرار دارد، در اعماق غذاهای مختلف دنیا برای تعمیق رنگ خورش‌ها، اضافه کردن عطر اضافی به سوپ‌ها، یا نشان دادن مهارت‌های استادانه سرآشپزهای مشهور با ظاهر شدن در ظروف خلاق سطح بالا.

روش‌های مختلفی برای دم کردن زعفران وجود دارد. ما ۳ روش برای شما شرح خواهیم داد.

برای استفاده بیشتر از زعفران، ابتدا باید ریز خرد شود. یک ظرف چرخ ادویه یا هاونگ هدف خوبی دارد. در صورت استفاده از ملات مرمر و گندم معمولی، یک دانه قند یا کمی شکر غلات را به آن اضافه کنید تا همبستگی بیشتری ایجاد گردد و زعفران به خوبی ریز شود.

محتوای یک بسته زعفران را درون ظرف بریزید و چندین بار آن را پالس کنید. یک دقیقه قبل از باز کردن درب ظرف آن را باز نکنید؛ زیرا ذرات ریز زعفران خارج می‌شوند. شما نمی‌خواهید یک میکرون از این ادویه گرانبها را از دست دهید.

 

زعفران دیبازر

دم کردن زعفران

روش شماره ۱ برای دم کردن زعفران

در یک کتری برقی آب را به جوش بیاورید. حدود ¼ قاشق چایخوری زعفران را اندازه گیری کنید. مقداری آب جوش روی زعفران بریزید، سپس این مخلوط را روی حرارت غیرمستقیم، مانند کتری جوش، چای ساز یا بخاری قرار دهید تا به تدریج دم شود.

برای دم کردن زعفران بهتر است از یک لیوان شیشه‌ای یا شیشه کوچک شیشه‌ای با درب استفاده کنید. حدود ¼ فنجان آب گرم را روی زعفران بریزید. در جای گرم قرار دهید و بگذارید ۱۰-۱۵ دقیقه بنشینید. به آزاد شدن رنگ و عطر زعفران کمک می‌کند.

اگر در یخچال نگهداری شود، زعفران دم کرده حدود یک هفته به خوبی حفظ می‌شود؛ بنابراین تهیه زعفران در مقداری که بلافاصله مورد استفاده قرار گیرد مهم است. در غیر این صورت، قسمت مایع شروع به مه شدن می‌کند، بخش‌های کپک زده روی سطح ظاهر می‌شوند و بوی آن تیز و تقریباً شبیه به سرکه می‌شود.

 

روش شماره ۲ برای دم کردن زعفران

ابتدا مقداری شیر را روی زعفران بریزید.

بعد، مخلوط را روی حرارت غیرمستقیم بگذارید و صبر کنید تا دم بکشد. این نوشیدنی عالی برای سلامتی است.

روش شماره ۳ برای دم کردن زعفران

  • ابتدا دو حبه یخ را در یک کاسه کوچک قرار دهید.
  • سپس، زعفران پودر شده را به آن اضافه کنید.
  • در آخر، بگذارید آن را روی حرارت غیرمستقیم بجوشد.

روش آخر بهترین روش در بین دیگران است. در نتیجه دم کردن آهسته، آخرین روش بهترین عطر و رنگ زعفران خالص را به شما منتقل می‌کند.

توجه داشته باشید:

بعضی از افراد از مکعب‌های قند برای خرد کردن زعفران استفاده می‌کنند؛ اما این روش را برای خرد کردن زعفران خالص توصیه نمی‌کند؛ زیرا با آسیاب کردن زعفران با استفاده از مکعب‌های قند، رنگ و رایحه زعفران را کاهش می‌دهید.

زعفران تازه

هرگز نباید زعفران تازه را در یخچال فریز کنید؛ اما بهترین راه برای نگه داشتن زعفران تازه، آن را تازه نگه نمی‌دارد!

به عبارت دیگر، ابتدا باید آن را خشک کرده و سپس زعفران را خرد کنید.

اگر می‌خواهید زعفران را یخ بزنید، ابتدا باید آن را دم کرده و در مرحله بعد می‌توانید آن را منجمد کنید.

توجه داشته باشید:

  • نگه داشتن زعفران در جای خشک و خنک اجازه نمی‌دهد که مرطوب به آن برسد. برای حفظ رنگ زعفران، باید آن را خرد کرده و سپس آنرا الک کنید.
  • بهترین ظروف برای نگهداری زعفران از جنس فلز و شیشه است.
  • در نتیجه استفاده از ظروف پلاستیکی برای نگهداری زعفران، ادویه رنگ و رایحه خود را از دست می‌دهد.
  • برای نگه داشتن دم کرده زعفران خالص در یخچال و فریزر، آن را در تکه‌های کوچک یخ قرار دهید؛ بنابراین، می‌توانید برای هر بار از هر تکه‌ها استفاده کنید.
  • اگر از ظرف شیشه‌ای برای نگهداری زعفران استفاده می‌کنید، آن را در معرض نور خورشید قرار ندهید.
  • برای دم کردن زعفران باید بسیار مراقب باشید که اجازه ندهید زعفران بیش از حد گرم شود زیرا این خاصیت خود را از دست می‌دهد.
  • برای افزایش عطر زعفران، باید آن را خوب خرد کنید، زیرا زعفران آسیاب نشده دارای عطر کمتری است.
  • همچنین از باز کردن مکرر ظرف زعفران خودداری کنید.
  • زعفران فقط به مدت ۲ هفته تازه و معطر مانده و فقط در ظروف شیشه‌ای در یخچال قرار دارد.

دمای مناسب برای ذخیره زعفران چیست؟

بسیاری از کارشناسان معتقدند که زعفران باید در دمای مناسب نگهداری شود. این دما بین ۱۵ تا ۲۰ درجه سانتیگراد است. همچنین توصیه می‌شود رطوبت محیط برای نگهداری زعفران ۴۰٪ باشد؛ زیرا در صورت وجود رطوبت بیشتر، زعفران آسیب دیده و خواص آن از بین می‌رود.

 

دم کردن زعفران 2

روش دم کردن زعفران

مراحل ذخیره زعفران

برای حفظ زعفران باید اصول مختلفی رعایت شود که مراحل زیر را شامل می‌شود:

زعفران را خشک کرده و خرد کنید

خرد کردن زعفران بسیار آسان است. اگر زعفران خشک شده را از بازار می‌گیرید، خشک کردن آن در فر بهتر و صحیح‌تر است. این کار در ۵ تا ۸ دقیقه انجام می‌شود؛ اما اجازه ندهید این بیش از حد دوام یابد؛ زیرا ممکن است خواص آن را بسوزاند و از بین ببرد. حالا که خشک و شفاف است، می‌توانید آنرا خرد کنید.

خرید

از یک ظرف بسته استفاده کنید

بهترین راه برای نگهداری زعفران، قرار دادن آن در یک ظرف تمیز و هوایی است. اگر زعفران تازه در معرض رطوبت زیاد باشد، خواص خود را از دست می‌دهد. در مورد زعفران نیز که در معرض اکسیژن است، همین موضوع صادق است.

به همین دلایل برای نگهداری زعفران باید از یک درب درب بسته که اجازه نفوذ اکسیژن و رطوبت آن را نمی‌دهد استفاده شود؛ بنابراین، آن را در یک ظرف مخصوص ذخیره کنید. به عنوان مثال، می‌توانید برای ذخیره این ادویه‌های گران قیمت از کابینت‌های آشپزخانه استفاده کنید؛ زیرا نور خورشید وجود ندارد و هوا مناسب است. مناسب‌ترین ظرف برای ذخیره زعفران، ظرف کریستال درب است.

دیدگاه‌ها

ما در آپارات هستیم

دیبازر

ما در شبکه های اجتماعی

دیبازر

پرسش از ما

چنانچه در این زمینه (عسل و زعفران) سوالی دارید میتوانید آن را در بخش نظرات بیان فرمایید.

۰۹۳۶۴۵۰۰۶۸۳
با ما در تماس باشید

فروشگاه اینترنتی دیبازر، در زمینه آموزش ، سلامت و فروش محصولات طبیعی و ارگانیک فعالیت می نماید. عسل های طبیعی و زعفران دستچین شده از بهترین محصولات ما هستند که به صورت تضمینی به فروش می رسد. مقالاتی که در سایت دیبازر برای شما ارائه شده است، شما را در انتخاب صحیح و مناسب کمک میکند.
تمامی حقوق این سایت متعلق به تیم دیبازر می باشد.
Copyright © 2020 Dibazar