فروشگاه دیبازر | عسل طبیعی | زعفران | محصولات ارگانیک | وارد شوید | ثبت نام کنید

شکرک زدن عسل نشانه چیست ؟

دسته‌بندی: عسل , وبلاگ
تاریخ: 31 مرداد 1399
بازدید: 47 views
عسل رس شده

شکرک زدن عسل نشانه چیست ؟

خلاصه محتوا

شکرک زدن عسل یکی از فرآیندهایی می باشد که طی آن قندی که در درون عسل وجود دارد به حالت جامد در می آید. عسل را به عنوانی یک از محلول های قندی بیش از حد اشباع می شناسند که قند درون آن نمی تواند به صورت محلول باقی بماند. به همین دلیل بعد از مدتی امکان دارد شکرک بزند.

شکرک زدن عسل یکی از فرآیندهایی می باشد که طی آن قندی که در درون عسل وجود دارد به حالت جامد در می آید. عسل را به عنوانی یک از محلول های قندی بیش از حد اشباع می شناسند که قند درون آن نمی تواند به صورت محلول باقی بماند. به همین دلیل بعد از مدتی امکان دارد شکرک بزند. در صورتی که عسل شما سفید شود و یا اینکه شکرک بزند دیگر شما نمی توانید از آن استفاده کنید. مگر با استفاده از روش های متنوعی که بسیار زیاد است شکرک روی عسل را از بین ببرید.  یکی از مهمترین نشانه هایی که در شکرک زدن عسل وجود دارد این است که شما می توانید مطمئن شوید عسل طبیعی شما اصل است و نشانه ای از تقلبی بودن در آن وجود ندارد.

چه عواملی روی زودتر شکرک زدن عسل نقش دارد و موثر است ؟

برخی از عوامل هستند که با وجود آنها شکرک زدن عسل بسیار زودتر رخ می دهد و شما باید با این عوامل آشنایی داشته باشید. ۴ عامل بسیار مهم که نقش زیادی روی شکرک بستن عسل دارند عبارت می باشد از :

 

خرید

                                   شکرک زدن عسل

  1. ناخالصی های موجود در عسل :

اگر در عسل ذرات و ناخالصی وجود داشته باشد امکان دارد شکرک بزند. در واقع باید بدانید این ناخالصی ها می توانند نقطه ای باشند برای شروع هسته های کریستاله در عسل که گلوکز درون آن به این روند کمک می کند و رشد آن را افزایش می دهد. کریستاله شده عسل و شکرک زدن آن که گلوکز درونش می باشد یک یاز مهمترین نشانه ها و عوامل آن است.

  1. دمای محیط :

یکی از دیگر عواملی که روی شکرک زدن عسل نقش بسیار زیادی دارد دمای محیط می باشد. با توجه به تحقیقاتی که روی این مورد انجام شده است بسیاری از محققان به این نتیجه رسیده اند که در دمای بین ۱۰ تا ۱۵ درجه سانتیگراد امکان دارد عسل شکرک بزند. در واقع باید بدانید که دما اگر بالاتر از درجه باشد بدون شک حل پذیری گلوکز درون آن تا حد بسیار زیادی افزایش پیدا می کند. در دماهای پایین تر هم ویسکوزیتی عسل کاهش پیدا می کند و سرعت شکرک زدن آن بالاتر می رود.

  1. میزان رطوبت عسل :

 یکی از دیگر عوامل بسیار مهمی که شکرک زدن عسل را افزایش می دهد میزان آب موجود در آن می باشد. هرچه که عسل رطوبت بیشتری داشته باشد زودتر شکرک می زند و این عامل اهمیت بسیار زیادی دارد. به همین دلیل است که عسل های تولید شده در شمال کشور مانند عسل بهار نارنج زود شکرک می زند. برخی از عسل های تولید شده در شهرهای دیگر مانند عسل شهرهای جنوبی بسیار دیرتر شکرک می زند.

 

عسل رس شده3

شکرک زدن عسل

  1. میزان گلوکز موجود در عسل :

 هرچه که درصد گلوکز درون عسل بیشتر باشد احتمال اینکه زودتر شکرک بزند بیشتر است. به همین دلیل است که یکی از مهمترین عوامل شکرک بستن عسل را گلوکز درون آن می دانند. هرچه که نسبت گلوکز درون عسل بیشتر باشد بدون شک زودتر هم شکرک می زند. این عامل به عنوان یکی از فاکتورهای تعیین کننده شناخته می شود. همچنین دقت داشته باشید که این نسبت به منطقه ای که عسل در آن تولید شده است بستگی بسیار زیادی دارد. گل هایی که زنبور از آنها برای تولید عسل تغذیه می کند اهمیت زیادی در میزان گلوکز دارد. برخی از انواع عسل های تولید  شده که به وسیله گل یونجه تولید شده اند میزان گلوکز زیادی دارند و بسیار سریع هم شکرک می بندند.

 چرا شکرک زدن عسل می تواند نشانه خوبی باشد ؟

همانطور که بیان نمودیم عسل طبیعی شکرک می زند و زمانی که عسل شکرک بزند نشانه تقلبی بودن آن نمی باشد. ولی باید بدانید آن دسته از عسل هایی طبیعی که شکرک می زنند خواص خود را از دست نمی دهند و شما می توانید با استفاده از روش حرارت دادن شکرک درون آن را به خوبی از بین ببرید. برخی از تولیدکنندگان و زنبورداران برای اینکه عسل تولیدی آنها شکرک نزند آن را در دمای بسیار بالایی گرم می کنند. همین امر موجب می شود که عسل شکرک نزند و یا اینکه سرعت شکرک زدن آن را بسیار پایین تر می آوردند.

ولی باید بدانید اگر عسل پیش از وارد شدن به بازار توسط زنبورداران و تولیدکنندگان حرارت ببیند امکان دارد خواص خود را از دست بدهد. با این وجود باید بدانید بسیاری از عسل هایی که تقلبی هم می باشند  شکرک می زنند و شکرک بستن آن تنها نشانه طبیعی بودن آن نمی باشد تمامی عواملی که در بالا بیان کردیم نشانه های اصلی و عوامل مهمی در شکرک زدن عسل می باشد و شما باید با آنها آشنایی داشته باشید. در صورتی که عسل خریداری شده شما شکرک زد و دانه های متبلور شده را درون آن مشاهده کردید می توانید آن را حرارت دهید.

 

عسل رس شده

شکرک زدن عسل

چگونه شکرک زدن عسل را ذوب کنیم ؟

از جمله مهمترین نکات و مراحلی که برای از بین بردن شکرک عسل می توانید به کار ببرید عبارت می باشد از :

  1. ظرفی که عسل درون آن وجود دارد را باید درون شیشه آب داغ بگذارید تا عسل درون آن به تدریج ذوب شود.
  2. هر زمان که متوجه شدید بیشتر قسمت عسل ذوب شده است باید آن را از درون آب داغ خارج کنید. در این زمان باید به مابقی بخش های عسل اجازه دهید که به تدریج ذوب شوند.
  3. دقت داشته باشید که هرگز نباید به عسل حرارت زیادی وارد کنید، چرا که در این صورت عسل کیفیت و خواص خود را از دست می دهد.
  4. دقت داشته که عسل را هرگز نباید درون مایکروویو قرار دهید، این روش هرگز توصیه نمی شود و از آن نباید استفاده کنید.

۵. هیچ مواد شیمیایی را نباید به عسل اضافه کنید، چرا که در این صورت بدون شک کیفیت آن از بین می رود. به همین دلیل تنها بهتر است به عسل حرارت دهید و از روش های دیگری و مواد دیگری برای از بین بردن شکرک عسل استفاده نکنید. شکرک عسل تنها با حرارت آب داغ از بین می رود.

دیدگاه‌ها

ما در آپارات هستیم

دیبازر

ما در شبکه های اجتماعی

دیبازر

پرسش از ما

چنانچه در این زمینه (عسل و زعفران) سوالی دارید میتوانید آن را در بخش نظرات بیان فرمایید.

۰۹۳۶۴۵۰۰۶۸۳
با ما در تماس باشید

فروشگاه اینترنتی دیبازر، در زمینه آموزش ، سلامت و فروش محصولات طبیعی و ارگانیک فعالیت می نماید. عسل های طبیعی و زعفران دستچین شده از بهترین محصولات ما هستند که به صورت تضمینی به فروش می رسد. مقالاتی که در سایت دیبازر برای شما ارائه شده است، شما را در انتخاب صحیح و مناسب کمک میکند.
تمامی حقوق این سایت متعلق به تیم دیبازر می باشد.
Copyright © 2020 Dibazar