فروشگاه دیبازر | عسل طبیعی | زعفران | محصولات ارگانیک | وارد شوید | ثبت نام کنید

تهوع و استفراغ نشانه چه بیماری‌هایی است؟

دسته‌بندی: عسل , وبلاگ
تاریخ: 21 مرداد 1399
بازدید: 44 views
تهوع و استفراغ

تهوع و استفراغ نشانه چه بیماری‌هایی است؟

راه درمان تهوع و استفراغ توسط عسل

تهوع، نوعی ناراحتی شکم است که اغلب قبل از استفراغ ایجاد می شود. استفراغ، خالی کردن محتویات معده با فشار (پرتاب کردن) به صورت اختیاری یا غیر اختیاری از طریق دهان است.

تهوع و استفراغ نشانه چه بیماری‌هایی است؟

تهوع و استفراغ بیماری نیستند بلکه نشانه شرایط بسیاری ازجمله موارد زیر می توانند باشند:

تهوع مسافرت یا دریازدگی

مراحل اولیه بارداری (تهوع تقریبا در ۵۰ تا ۹۰ درصد از کل حاملگی ها و استفراغ در ۲۵ تا ۵۵ درصد زنان باردار رخ می دهد)
استفراغ ناشی از مصرف دارو
درد شدید
استرس احساسی از جمله ترس
بیماری های کیسه صفرا
مسمومیت های غذایی
عفونت ها (مانند آنفلوآنزای معده)
پرخوری
واکنشی به بوهای خاص
حمله قلبی
صدمه یا آسیب مغزی
تومور مغزی
زخم معده
برخی انواع سرطان
بولیمیا یا سایر اختلالات روانی
گاستروپارزی یا تخلیه آهسته معده (وضعیتی که در مبتلایان به دیابت مشاهده می شود)
مصرف سموم یا مقادیر بیش از حد الکل
انسداد روده
آپاندیسیت

عسل

علل استفراغ با توجه به سن متفاوت است. در کودکان استفراغ ناشی از عفونت ویروسی، مسمومیت غذایی، حساسیت به شیر، تهوع مسافرت، پرخوری یا تغذیه بیش از حد، سرفه، یا انسداد روده و بیماری هایی که کودک در آن تب دارد باشد بیشتر رایج است.تست هوشمند سلامت. تهوع و استفراغ نشانه چه بیماری‌هایی است؟

زمان تهوع یا استفراغ می تواند نشان دهنده علت آن باشد. حالت تهوع یا استفراغ اگر بلافاصله پس از غذا خوردن ظاهر شود ممکن است در اثر مسمومیت غذایی، گاستریت (التهاب دیواره معده)، زخم یا بولیمیا ایجاد شده باشد. تهوع یا استفراغ یک تا هشت ساعت پس از غذا نیز ممکن است نشان دهنده مسمومیت غذایی باشد. با این حال برخی از باکتری های ناشی از مواد غذایی مانند سالمونلا می توانند پس از مدت زمان طولانی تری ایجاد علائم نمایند.

آیا استفراغ مضر است؟
معمولا استفراغ بی ضرر است، اما می تواند نشانه بیماری جدی تری باشد. برخی از نمونه های بیماری های جدی که ممکن است منجر به حالت تهوع یا استفراغ شود شامل صدمات مغزی، مننژیت (عفونت پرده های غشایی مغز)، انسداد روده، آپاندیسیت و تومورهای مغزی هستند.

تهوع و استفراغ نشانه چه بیماری‌هایی است؟

نگرانی دیگر، کم شدن آب بدن است. خطر کمبود آب بدن در بزرگسالان کمتر است زیرا معمولا می توانند علائم کم آبی بدن (مانند افزایش تشنگی و خشکی لب یا دهان) را تشخیص دهند. اما کودکان خردسال در معرض خطر بیشتر کم آبی بدن هستند، به ویژه اگر اسهال نیز داشته باشند، زیرا اغلب آنها قادر به گفتن علائم کم آبی نیستند. بزرگسالانی که از کودکان بیمار مراقبت می کنند باید از این علائم قابل مشاهده کم آبی بدن آگاهی داشته باشند: خشکی لب و دهان، چشم های گود افتاده و تنفس یا نبض سریع. در شیرخواران نیز مراقب کاهش ادرار و فونتانل گود افتاده (نقطه نرم در بالای سر کودک) باشید.

استفراغ مکرر در دوران بارداری می تواند به یک وضعیت جدی به نام hyperemesis gravidarum (استفراغ شدید حاملگی) منجر شود که در آن مادر ممکن است دچار عدم تعادل مایعات و مواد معدنی شود که این می تواند زندگی او یا فرزند متولد نشده وی را به خطر بیندازد.

در مواقع نادر، استفراغ شدید می تواند دیواره مری را پاره کند، که به عنوان پارگی مالوری-ویس نیز شناخته می شود. اگر مری پارگی داشته باشد به آن سندرم بورهیو گفته می شود و یک مورد اورژانسی پزشکی است. تهوع و استفراغ نشانه چه بیماری‌هایی است؟

چه موقع در مورد حالت تهوع و استفراغ به پزشک مراجعه کنیم؟

توجه داشته باشید که در موارد اورژانسی بایستی فورا به نزدیک ترین مرکز درمانی مراجعه کنید.

این موارد عبارتند از :

  • وجود خون در استفراغ (قرمز روشن بوده یا در ظاهر شبیه “دانه های قهوه”باشد)
  • سردرد شدید یا سفت شدن گردن
  • بی حالی، گیجی یا کاهش هوشیاری
  • درد شدید شکم
  • اسهال
  • تنفس یا نبض تند

اگر هریک از وضعیت هایی که در ادامه مطالعه میکنید پیش آمد بایستی با پزشک متخصص داخلی مشورت کنید.

پس از معاینه و انجام بررسی های لازم در صورت نیاز شما به فوق تخصص گوارش ارجاع داده خواهید شد.

اگر حالت تهوع بیش از چند روز ادامه پیدا کند یا احتمال بارداری وجود داشته باشد.

اگر درمان خانگی افاقه نکند، کمبود آب بدن وجود داشته باشد یا آسیب مشخصی رخ داده باشد (مانند ضربه به سر یا عفونت) که ممکن باشد باعث استفراغ شده باشد.

بزرگسالان باید در صورت بروز استفراغ بیش از یک روز، طول کشیدن اسهال و استفراغ به بیش از ۲۴ ساعت یا وقتی علائم کم آبی بدن وجود داشته باشد.

تهوع و استفراغ در کودکان

در رابطه با نوزاد یا کودک زیر شش سال:

در صورتی که استفراغ وی بیش از چند ساعت طول بکشد
اسهال داشته باشد
علائم کم آبی بدن قابل مشاهده باشد
دچار تب شده باشد
یا اگر کودک ۴-۶ ساعت ادرار نکرده باشد

مراجعه به نزدیکترین مرکز درمانی یا پزشک متخصص کودکان را فراموش نکنید.

کودک بالای ۶ سال:
اگر استفراغ یک روز طول بکشد
اسهال همراه با استفراغ بیش از ۲۴ ساعت به طول بیانجامد
علائم کم آبی بدن قابل مشاهده باشد
تب بالاتر از ۳۸ درجه
یا کودک شش ساعت ادرار نکرده باشد

مراجعه به نزدیکترین مرکز درمانی یا پزشک متخصص کودکان را فراموش نکنید.

عسل وحشی

درمان استفراغ (صرف نظر از سن و علت) شامل موارد زیر است:

نوشیدن تدریجی مقادیر بیشتر مایعات شفاف

اجتناب از مواد غذایی جامد تا پایان دوره استفراغ

اگر استفراغ و اسهال بیش از ۲۴ ساعت طول بکشد، برای جلوگیری و درمان کم آبی باید از محلول او آر اِس خوراکی مانند Pedialyte استفاده شود.

زنان باردار که دچار تهوع صبحگاهی می شوند می توانند قبل از خواب مقداری کراکر بخورند یا قبل از خواب، یک وعده غذایی با پروتئین بالا (گوشت بدون چربی یا پنیر) داشته باشند.

تهوع و استفراغ نشانه چه بیماری‌هایی است؟

استفراغ مرتبط با درمان سرطان اغلب با نوعی دیگر از داروها قابل درمان است. همچنین داروهای با و بدون نسخه نیز وجود دارند که می توانند برای کنترل

استفراغ مرتبط با بارداری، تهوع مسافرت و برخی از انواع سرگیجه مورد استفاده قرار گیرند. اما قبل از استفاده از هر یک از این روش های درمانی با پزشک

مشورت کنید.

روش های مختلفی وجود دارد که می توان برای جلوگیری از بروز تهوع امتحان کرد:

  • به جای سه وعده غذایی بزرگ، در طول روز وعده های غذایی کوچک بخورید.
  • آهسته غذا بخورید.از خوردن غذاهایی که هضمشان سخت است اجتناب کنید.
  • در صورتی که با خوردن غذاهای داغ یا گرم حالت تهوع به شما دست می دهد، از غذاهای سرد یا با دمای اتاق استفاده کنید.
  • پس از خوردن استراحت نمایید به طوری که سرتان حدود ۳ سانتی متر بالاتر از پاهایتان قرار گیرد.
  • به جای نوشیدن مایعات در حین وعده های غذایی، بین وعده های غذایی خود نوشیدنی میل کنید.
  • سعی نمایید وقتی احساس تهوع کمتری می کنید غذا بخورید.

چگونه می توانم زمانی که تهوع دارم از استفراغ جلوگیری کنم؟

وقتی حالت تهوعتان شروع می شود، می توانید با این راهکارها از استفراغ جلوگیری کنید:

نوشیدن مقداری مایعات شفاف و شیرین مانند نوشابه یا آب میوه (به جز آب پرتقال و گریپ فروت، زیرا این نوشیدنی ها خیلی اسیدی هستند) استراحت کردن یا در حالت نشسته یا در موقعیت دراز کشیده قرار گرفتن. فعالیت ممکن است حالت تهوع را بدتر کند و یا منجر به استفراغ شود.

برای جلوگیری از تهوع و استفراغ در کودکان:

برای درمان تهوع مسافرت در ماشین، کودک خود را طوری بنشانید که روبروی شیشه جلوی اتومبیل باشد. (دیدن حرکت سریع از پنجره های کناری ماشین می تواند تهوع را بدتر نماید) همچنین کتاب خواندن یا انجام بازی های ویدیویی در ماشین می تواند باعث تهوع مسافرت شود. اجازه ندهید بچه ها همزمان غذا بخورند و بازی کنند. درمان حالت تهوع و استفراغ نوامبر ۲۱, ۲۰۱۸ درمان بیماری ها با عسل بدون دیدگاه ۵۳ بازدید حالت تهوع و استفراغ علائمی از یک اختلال داخلی هستند که علت های زیادی دارد. حالت تهوع عبارتست از احساس دل آشوب که در حفره معده شما رخ داده و باعث می شود که تمایل داشته باشید تا استفراغ کنید. مثلا با دیدن خون یا در حالت نشستن و برخاستن هواپیما. ولی استفراغ بالا آوردن واقعی غذایی است که تازه خورده اید.

علت ها و علایم:

این کسالت ممکن است در اثر عفونت گلو یا التهاب لوزه ها بوجود آید- اگر پوشش مخاطی لوزه ها که متورم شده، ملتهب باشد- که در نتیجه آن هر چیز، حتی بزاق هم که بلعیده شود، پایانه های اعصاب آنجا را تحریک کرده و موجب حالت تهوع یا استفراغ می شود. علت دیگر، هپاتیت است که بسته به وسعت و جدی بودن عامل آن ممکن است یک حالت تهوع جزئی و یا استفراغ پی در پی باشد. داروهای شیمیایی، شیمی درمانی، عفونت های خونی، مسمومیت، بیماری مسافرت، ناراحتی های احساسی یا استرس برخی از علت های دیگر هستند. علت های ساده ای که خطرناک نیستند از قبیل بیماری صبحگاهی در اوایل دوره آبستنی یا دیدن خون یا شاهده یک جانور خزنده ممکن است ساده بوده و درمان آن هم آسان باشد. اما استفراغ پی در پی و بی دلیل نیاز به توجه ویژه دارد. علت آن هر چه که باشد لازم است که پیدا شده و درمان گردد. در ضمن باید به فوریت این احساس دل آشوب برطرف شده و از طریق جایگزینی مایعات حیاتی و الکترولیت های از دست رفته ضروری، جلو از دست رفتن آب بدن گرفته شود.

درمان ها:

یک تکه کوچک از زنجبیل خشک شده و مقدار کمی از برگ های ریحان را در یک فنجان آب به آرامی بجوشانید. این مخلوط را صاف کرده، به آن عسل اضافه کنید و هر طور که دوست دارید به صورت سرد یا داغ مزه مزه کنید. نصف تا سه چهارم از یک فنجان را در یک جرعه بنوشید اما تمام آن را در یک جرعه ننوشید. قورت دادن تمام این مخلوط در یک جرعه دوباره باعث استفراغ می شود.

دم کرده نعناع همراه با دو حبه سیر آسیاب شده و مقدار خیلی کمی جوزهندی نیز آرامش بخش بوده و مزه خوبی را در دهان به جا می گذارد.
خیسانده ای از برگ های کاری یا معجونی از شیر چرخ کرده که با برگهای کاری چاشنی دار شده و به آن کمی نمک و شکر اضافه شده است یک نوشیدنی آرام، آرام بخش، نیروبخش و تامین کننده آب بدن است.

نوشیدن دم کرده ای که از یک مشت برگ درخت خیار هندی تازه و تردد و خرد شده، ۲ تا ۳ دفعه در روز که هر دفعه نصف فنجان از آن جرعه جرعه خورده شود نیز معده را آرام می کند. به این دم کرده می توان عسل/ شکر/ عصاره نیشکر/ شیره خرما برای طعم دادن افزود. این نوشیدنی خیلی مغذی نیز می باشد.

پوست درخت کاری دارای خواص دارویی بسیار است. پوست خشک شده آن می تواند پودر شده و نگهداری شود. نصف قاشق چایخوری از پودر این پوسته که با آب سرد خورده شود به مقدار زیاد در حالت تهوع یا استفراغ ناشی از اختلالات صفراوی، التهاب کبد و غیره مفید است.

داروی دیگر برای ساختن و نگهداری کردن، زنجبیل تازه و خرد شده است که در نمک غلتانیده شده و در آفتاب خشک شده است – نمک اضافی می تواند وقتی که خشک شد از آن زدوده شود. نگهداشتن و آرام آرام جویدن این معجون در دهان، احساس حالت تهوع را کاهش می دهد.
دانه های زیره را یک شب در آب و همراه با کمی آبلیمو و نمک بخیسانید. صبح روز بعد آن را بیرون و در مقابل آفتاب بگذارید تا خشک شود. این عمل خشک کردن را روزانه تکرار کنید تا دانه ها کاملا خشک شوند. آن را دریک ظرف تمیز، خشک و مقاوم به هوا نگهداری کنید. این دانه ها نیز وقتی که نصف قاشق غذاخوری از آن در دهان نگهداشته شوند باعث تسکین حالت تهوع و استفراغ می شوند. می توانید آنها را بجوید چون ضرری به شما نخواهند زد. در حقیقت این درمان و درمان قبلی تولید بزاق را تحریک می کنند که بایستی بلعیده شود. جرعه جرعه خوردن آب با هر کدام از این درمان ها در دهان، طعمی خوب و شیرین برجا می گذارد.

با نوشیدن مقدار کافی آب، با از دست رفتن آب بدن مبارزه کنید. آب را یک جرعه قورت ندهید چون حرکت دودی دستگاه گوارش را برعکس می کند. فقط هر مایعی که مزه اش را دوست دارید و احساس می کنید که می توانید در معده خود نگه دارید را جرعه جرعه بخورید. این آب علاوه بر هر کدام از درمان هایی است که در بالا ذکر شد. اگر بیش از یک دفعه استفراغ می کنید به هر لیوان آب یک قاشق چایخوری شکر یا عصاره نیشکر و کمی نمک هم اضافه کنید. اگر همراه با استفراغ، اسهال هم وجود دارد مقدار خوردن مایعات بایستی حداقل روزانه ۶ تا ۸ لیوان باشد.

نکته : اگر استفراغ جهنده، پی در پی یا خون آلود است بی درنگ به بیمارستان بروید. گیجی افزایش تشنگی و کاهش ادرار نشان می دهد که از دست دادن آب بدن اتفاق افتاده و بنابراین جای وقت تلف کردن نیست، تنها با جایگزین کردن خوراکی و یا تزریق داخل رگی مایعات است که می توان به جنگ از دست دادن آب بدن رفت. تهوع و استفراغ نشانه چه بیماری‌هایی است؟

محصول را می خواهید؟ همین الان برای خرید کلیک کنید:

خرید

دیدگاه‌ها

ما در آپارات هستیم

دیبازر

ما در شبکه های اجتماعی

دیبازر

پرسش از ما

چنانچه در این زمینه (عسل و زعفران) سوالی دارید میتوانید آن را در بخش نظرات بیان فرمایید.

۰۹۳۶۴۵۰۰۶۸۳
با ما در تماس باشید

فروشگاه اینترنتی دیبازر، در زمینه آموزش ، سلامت و فروش محصولات طبیعی و ارگانیک فعالیت می نماید. عسل های طبیعی و زعفران دستچین شده از بهترین محصولات ما هستند که به صورت تضمینی به فروش می رسد. مقالاتی که در سایت دیبازر برای شما ارائه شده است، شما را در انتخاب صحیح و مناسب کمک میکند.
تمامی حقوق این سایت متعلق به تیم دیبازر می باشد.
Copyright © 2020 Dibazar